Citronkage a la Martha Stewart

Nu har jeg de sidste tre dage siddet og kigget på de 5 citroner der lå i min frugtskål, og tænkt; hvad skal jeg lige gøre med dem?
Der er masser af opskrifter rundt omkring, hvor man laver nogle kølende men samtidig ”brænd-fedtet-væk” med denne drik.
Ikke lige hvad jeg havde lyst til da det kom til stykket.

Til gengæld havde jeg set den mest svedige citronkage på pinterest – kender i den hjemmeside?
Og så gik jeg ellers i gang.
Duften af frisk revet citronskal, og friskpresset citronsaft? På en lidt våd, klam og kold dag.
Gotta say, it’s heaven!
Det mest krævende ved opskriften er når man skal lave sirup og frosting – og det er ikke fordi det er galt!

(Vær opmærksom på at kagen hæver en del!)

Ingredienser:
Kage + sirup
1 cup smør
2 ½ cup mel
½ tsk Natron
½ tsk Bagepulver
1 tsk salt
1 spsk citronskal
2 cups sukker
2 hele æg + 3 æggeblommer
1 cup fløde
¼ cup citronsaft. + 2spsk.

Frosting
3 æggehvider
¾ cup sukker
en knivspids salt
1/3 cup vand
2spk citronsaft

Citronkagen;
Tag en mellemstor skål og tilsæt; mel, natron, bagepulver, salt og citronskallen – rør godt.

I en anden skål (større) røres smør, 1½ cup sukker sammen – til det er en let og fluffy masse.
Hvorefter æg og æggeblommer tilsættes et ad gangen, og til sidst piskes 2 spsk citronsaft i.

Sidst men ikke mindst, blandes de to skåle og piskes en hurtig gang og fordeles i bageforme.

Som sættes i ovnen i godt 55 min ved 200grader varmluft. (evt. Med et stykke sølvpapir over de første 30-40 min)
Sirup;
Du tager de resterende ½ cup sukker og ½ cup vand i en gryde og bringer det til kog – indtil sukkeret er væk.
Efterfølgende tilsættes ca. 8 skriver citron og lader det hele simre i godt 25 min.
Citron skiverne tages op og dryppes af (de kan evt. bruges til pynt)
Så tilsættes det sidste citronsaft (1/4 cup)

Når kagen er kommet ud ad ovnen og har kølet for godt 10-15 min, fordeles siruppen oven på kagen.

Frosting
Vand, æggehvider, sukker og salt blandes sammen i et vandbad – igen til sukkeret er væk. (2-3 min) (fjern vandbadet fra varmen, og hæld evt. massen i en anden og kold skål)
Hvorefter massen piskes sammen til den er glat og glinsende – det burde ligeledes tage 3 min.
Så tilsættes citronmassen og det blandes sammen.

Hvis man ikke er til den traditionelle frosting, kan man uden besvær piske en let flødeskum og forsigtigt vende lidt citronsaft i.

Når kagen er kold dekoreres den med frosting og hvis du lyster smid lidt skiver af citron på.

Published by

rikkelau

Within my family we have always loved food – no exceptions. In this house we live to wine & dine. Wether it’s Italian, the French cuisine, Asian or the Aussie’s BBQ’s, we all got a favourite dish. When I cook, I cook with my heart. On a daily basis I work as a lifeguard, swim coach and assistant consultant at accounting company, further more I’m studying at Aarhus University where I’m about to take a masters degree. As it might appear I’m fairly busy, but one thing will be sure, the food and recipes on this blog is coming directly from the heart!

Leave a Reply

